Deventer nu ook bereikbaar met de trein vanuit Ommen (3)

Op 20 september 1839 ‘raasde’ de eerste trein door Nederland.

1935. In dit jaar werd de spoorlijn Ommen-Deventer buiten gebruik gesteld. De laatste trein rijdt van het station Ommen uitgezwaaid door de muziekvereniging Crescendo.

Spoor door Salland
Ommen moet tot 1903 wachten als het met de stoomtrein vanuit Zwolle bereikbaar wordt en vanaf 1905 komt daar ook Hardenberg bij. Het kan niet op met het vervoer over de ijzeren staven want na de ontsluiting richting Zwolle en Coevorden komt er in 1910 ook een spoorverbinding met Deventer. Het gaat om het lijntje van de Overijsselsche Lokaalspoorwegmaatschappij Deventer-Ommen (OLDO) die door Salland spoorde langs plaatsen als Deventer, Diepenveen, de Eikelhof, Wesepe, Raalte en Lemelerveld om te eindigen in Ommen.

Spoor en seinhuis
Op de lijn Ommen-Zwolle staat iets voorbij de brug over de Regge een brugwachterswoning. Van daaruit moet de brugwachter de Reggebrug bedienen als zich scheepvaart aandient. Als in 1910 de aftakking komt voor de OLDO-trein richting Deventer is hij behalve brugwachter ook wisselwachter. In 1925 wordt de brug over de Regge definitief vastgezet, zodat aan de bediening van de brug een eind komt. De spoorwissel voor de richting Zwolle of Deventer wordt vanaf 1929 voor het eerst met elektrische stroom bediend vanaf het station in Ommen over een afstand van 1200 meter. Het spoor- en seinhuis heeft dan geen functie meer en wordt gesloopt. Spoor- en seinwachter Engberts verhuisde toen naar een woning in Ommen.

OLDO 1910-1935
Een lang leven is de OLDO-spoorlijn Deventer-Ommen niet beschoren. Als het aantal treinreizigers niet in de pas loopt met de verwachtingen wordt de lijn bijna 25 jaar na haar bestaan weer opgeheven. In het begin vervoerde de stoomtrein vele personen en goederen over dit noord-zuidtraject en leek de OLDO een gezonde toekomst tegemoet te gaan. Maar als gevolg van de eerste wereldoorlog en de diepe economische recessie van de jaren 20 kreeg de OLDO het moeilijk. De opkomst van de vrachtauto en autobusvervoer over de wege betekende de nekslag voor de spoorwegonderneming.

Laatste lokaaltreintje uit Ommen
In de krant van 27 april 1935 is er aandacht over de opheffing: “Nog slechts een kwarteeuw geleden, werd de lokaalspoor met vreugde begroet. Toen de bus haar entree maakte, werd bet reizigersvervoer zeer veel minder. De Nederlandsche Spoorwegen gingen toen de diensten verminderen, halten opheffen en materiaal onttrekken aan de lokaalspoor, die ondanks de veranderde tijdsomstandigheden, toch nog altijd voorzag in een verkeersbehoefte. Toen de geruchten omtrent een annexatie door de Ned. Spoorwegen de ronde deden en ook de diensten werden verminderd, hebben de comités, gevormd aan de aan de lijn liggende gemeenten, daartegen heftig geprotesteerd, echter zonder succes. Thans zal op 14 mei a.s. des avonds om 7.15 uur het laatste lokaaltreintje uit Ommen, Deventer binnenrollen en naar wij vernemen, ligt het niet in de bedoeling in de toekomst weer treinen te doen loopen. Trouwens, alles wijst erop, dat de lijn geheel wordt opgeheven, want de stations zijn geheel ontvolkt. Slechts een spoorman scharrelt nog in de oude waardelooze papieren, die vermoedelijk eens tot het stationsarchief hebben behoord. Het personeel van den lokaalspoorweg is door de Ned. Spoorwegen overgenomen en werd In den loop dezer dagen overgeplaatst naar andere plaatsen. Het heet, dat de spoorlijn zal worden opgebroken en als verbindingsweg zal worden ingericht”, aldus de krant.

Sporen in het landschap
De sloop van de lijn Deventer-Ommen wordt binnen twee jaar afgerond. In het landschap zijn nog steeds sporen van de lijn zichtbaar. Een deel van het spoortraject is later in gebruik genomen als autoweg Ommen-Raalte (de huidige N348). De spoorlijn liep vanaf station Ommen over een klein deel van de bestaande lijn met Zwolle en splitste zich ter hoogte van de Koedijk en Nieuwedijk naar de richting Lemelerveld.

Dit is deel 3. In deel 4 meer over wat de trein Ommen bracht.

Tekst: Harry Woertink – Foto: collectie OudOmmen.nl

Plaats een reactie