De plannen voor de verkoop van Huize Het Laar en sloop van het gemeentehuis worden voorlopig uitgesteld.

Het gemeentehuis van Ommen
Huize Het Laar
De fracties van VOV, CDA en PRO Ommen hebben samen deze afspraak gemaakt in het coalitieakkoord over het beleid gedurende de bestuursperiode 2026-2030.
De afgelopen jaren is binnen gemeente Ommen intensief gesproken over de toekomst van Huize Het Laar. Hieruit blijkt dat veel inwoners betrokkenheid voelen bij het behoud en de toekomstige invulling van deze bijzondere plek. Tegelijkertijd leeft de wens om het landgoed toegankelijker te maken voor inwoners, bezoekers en maatschappelijke organisaties. Gesteld wordt dat het van groot belang is dat Huize Het Laar vrij toegankelijk is voor inwoners van Ommen. Dit betekent dat de coalitie terughoudend is bij verkoop. Als het wel tot verkoop komt dan onder zeer strikte voorwaarden. Gedacht wordt dan aan bijvoorbeeld een stichting die het landhuis exploiteert en zo ruimte biedt voor een maatschappelijke invulling. Bij verkoop is die maatschappelijke functie een belangrijke voorwaarde. Het doel is uiteindelijk een financieel gezonde exploitatie, waarbij Huize Het Laar op termijn zelfstandig kan functioneren zonder grote structurele afhankelijkheid van subsidies. “Huize het Laar biedt een unieke kans om cultureel erfgoed, maatschappelijke verbinding en recreatie samen te brengen op een bijzondere plek binnen gemeente Ommen. Huize Het Laar is een karakteristiek en monumentaal landhuis op een unieke locatie in het Ommer landschap. Het landgoed heeft grote cultuurhistorische waarde en vormt een belangrijk onderdeel van het historisch erfgoed van gemeente Ommen”, aldus het coalitieakkoord.
Gemeentehuis
Het in 1982 onder architectuur gebouwde gemeentehuis is te groot, voldoet niet aan de duurzaamheidseisen en wordt niet efficiënt gebruikt. Bovendien is een grondige renovatie noodzakelijk. Uit scenariostudies kwam naar voren dat sloop en aanhuur of nieuwbouw van een ander pand de scenario’s zijn met de laagste financiële lasten. Daarnaast heeft een aantal inwoners zich verenigd om te voorkomen dat het gemeente- huis gesloopt wordt. De groep onderzoekt verschillende mogelijkheden waarmee het gemeentehuis kan worden behouden. Als het aan de drie coalitiepartijen ligt (goed voor 11 stemmen van de totaal 17) wordt gekeken naar die scenario’s, waarbij ook heel goed gekeken wordt naar behoud van het huidige pand. Hierin worden ook de plannen van de bewoners meegenomen. Als dit niet realistisch is, dan is sloop van het gemeentehuis ook een mogelijkheid. Voor het nieuwe gemeentehuis wordt nadrukkelijk ook gekeken naar de Carrousel. De Carrousel biedt volop kansen voor een toekomstig Huis van de Samenleving: een plek waar inwoners laagdrempelig terecht kunnen voor ontmoeting, activiteiten, ondersteuning en gemeentelijke dienstverlening. Eind 2027 wordt een voorstel verwacht over de toekomst van het gemeentehuis.
Tekst: Harry Woertink – Foto: OudOmmen.nl