Alle seinen staan sinds kort op groen voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, de spoorlijn Enschede via Hardenberg naar Groningen.

1935. In dit jaar werd de spoorlijn Ommen-Deventer buiten gebruik gesteld. Op de foto de laatste trein die rijdt van het station Ommen via Raalte naar Deventer.
Ommen-Hoogeveen
Zo’n honderd jaar terug waren er plannen om vanuit Ommen een trein te laten lopen naar Hoogeveen. Het was te mooi voor woorden. Ommen, Avereest, Zuidwolde en Hoogeveen wilden het wel graag, maar na bijna twaalf jaar overleg werd het plan afgeschoten door de minister van Waterstaat. Over hoe destijds het (lange) traject verliep. Op 21 juli 1905 krijgt het gemeentebestuur van Stad Ommen een uitnodiging om aanwezig te zijn bij een bespreking van de concessie-aanvraag van de spoorweg van Ommen-Hoogeveen. In de vergadering van het comité voor de oprichting van een ‘Overijsselsch-Drentsche Lokaal Spoorweg Maatschappij Ommen-Hoogeveen’ te Dedemsvaart wordt een voorlopige lijst opgemaakt van de aan de verschillende autoriteiten te vragen deelname in het aandelenkapitaal der op te richten spoorwegmaatschappij tot een totaalbedrag van ƒ 500.000.
Aansluiting Coevorden en Deventer
De aan te leggen lokaalspoorweg van Ommen over Dedemsvaart naar Hoogeveen zal aansluiting vinden aan de Noordoosterlokaalspoor-weg van Zwolle naar Coevorden en de Lokaalspoorweg Deventer-0mmen. De ontworpen spoorweg zal de afstand van Groningen naar Deventer verkorten en verder gelegen plaatsen met ongeveer 13 km en de afstand naar Twente met ruim 35 km.
De aanlegkosten worden in 1911 begroot op globaal ƒ 1.032.000. Verwacht wordt een renteloos voorschot van het rijk tot 1/3 van de totale aanlegkosten. Ook de provincies Drenthe en Overijssel en gemeenten zal om deelneming worden gevraagd. De voorwaarde omtrent een halte nabij het Schaterbrugje wordt door het comité niet aanvaard. Op 29 april 1914 vindt een bespreking plaats tussen de provincie en Stad Ommen. Op 5 juni 1920 wordt een verslag uitgebracht betreffende de stand van zaken. De minister van Verkeer heeft nog geen beslissing genomen.
Arriërveld
In 1921 wordt de raad van Ambt- en Stad- Ommen verzocht de deelname in het maatschappelijk kapitaal te brengen op f 10.000 in verband met de stijging der kosten. De raad van Stad Ommen neemt op 9 juni 1921, en de raad van Ambt Ommen neemt op 10 juni 1921 het besluit om het aandeel in het aandelenkapitaal te brengen op ƒ 10.000 onder mededeling van Ambt Ommen dat wanneer te Arriërveld een station komt een belangrijk hogere deelname in de kosten zal worden overwogen.
Niet rendabel
Bij schrijven van 21 november 1931 wordt nogmaals door de colleges van B en W van Avereest, Hoogeveen, Zuidwolde, Ommen en het bestuur van de Kamer van Koophandel voor Noordelijk 0verijssel aan de minister van Waterstaat verzocht een onderzoek naar de mogelijkheid voor een treinverbinding tussen Ommen en Hoogeveen in te stellen. Bij schrijven van 20 febr. 1932 deelt de minister van Waterstaat mede dat een lokaalspoorweg tussen Ommen en Hoogeveen niet rendabel wordt geacht en derhalve niet aan de totstandkoming van deze lijn zal meewerken.
Klik op deze link voor meer over de (opgeheven) treinverbinding Ommen-Deventer
Tekst: Harry Woertink – Foto: OudOmmen.nl