Ommer Vakantie-Expres rijdt rond met gasten

In de vijftiger- en zestiger jaren vermaakten de vakantiegasten in Ommen zich zomers prima met een toertochtje door de natuur met de Ommer Vakantie-Expres, een miniatuurtreintje met twee wagonnetjes van de heer Bemboom.

Van 1956 tot 1965 werd aan H.J.G. Bemboom vergunning verleend om verschillende tochten in de gemeente Ommen te maken met een miniatuur treintje, ten behoeve van de toeristen, (max. snelheid 15 km per uur).

De Vacantie – Expres in de startblokken voor een rondritje door Ommen en omgeving.

Opkomst toerisme
De toen 34-jarige creatieve ondernemer Hendricus Johannes Gerhardus Bemboom, die aan de Bouwstraat een winkel had in huishoudelijke artikelen en speelgoed zag in de opkomst van het toerisme wel brood.

De gemeente Ommen verleende in 1956 aan Bemboom vergunning om gedurende de maanden juli en augustus met het miniatuur treintje tripjes door de natuur van Ommen te maken. Voorwaarde was dat de snelheid van de ‘Bello’ of te wel het treintje van Bemboom niet meer dan 15 km per uur zou zijn. ’s Avonds na 10 uur mocht niet worden gereden en evenmin op zondag. Toen in juni 1956 de Ommer Vakantie-Expres van start ging werden dagelijks drie tochten gemaakt naar verschillende mooie plekjes in de gemeente Ommen. Dat waren tochten van anderhalf uur richting kasteel Eerde, Beerze of de Lemelerberg. De kaarten voor de rit waren in voorverkoop verkrijgbaar bij de VVV. Vaak waren ze al een uur voor vertrek uitverkocht.

Aanwinst voor Ommen
“Deze attractie is een aanwinst voor Ommen”, aldus berichtte het Ommer Nieuws in 1956, toen een verslaggever een ritje met de Vakantie-Expres meemaakte. “Om klokslag zeven uur weerklinkt de schelle fluit van de locomotief en schieten we vooruit. In de drukke Brugstraat worden wij door voorbijgangers luid toegejuicht en met bewondering nagestaard alsof we op expeditie gaan naar de Himalaya-gebergte. “We zitten voor schut”, zegt een dame achter ons aan haar echtgenoot, die laconiek antwoord: “Dat zal me een zorg zijn, ze kennen me hier toch niet”. Andere inzittenden meenden deze belangstelling met gelijke munt te moeten betalen en schreeuwden luidkeels allerlei hartelijke woorden terug. Via de Zeesserweg gaat het naar de Besthmenerberg. Het heuvelachtige terrein stelt aan onze locomotief zware eisen, maar hij komt er”.

Service
De krant vervolgt: “Wij doorkruisen het gehele uitgestrekte terrein. Links machtige dennen afgewisseld door opkomende heide; rechts kleurige lijsterbessen. Men raakt bijna niet uitgekeken. Wij komen uit op de Hammerweg en arriveren even later bij kasteel Eerde. Hier krijgen de passagiers gelegenheid hun benen te strekken en het fraaie kasteel van dichtbij te bekijken. Natuurlijk wordt er ook druk gefotografeerd. Intussen begint het een beetje kil te worden en verstrekt de heer Bemboom aan allen een plaid van plastic (over service gesproken!). Terug gaat het via het Eerder Achterbroek naar de Steile Oever, waar we gelegenheid krijgen te genieten van de zonsondergang en het fraaie vergezicht op de Lemelerberg. Tot besluit van deze bijzonder mooie tocht rijden we nog door Het Laar”, tot zover het krantenbericht uit 1956.

Ponypark Slagharen
Naast de toertochtjes met het treintje legde Bemboom zich ook toe op het organiseren van ritjes vanaf het NS-station in Ommen naar campings in de omgeving en van de campings naar de weekmarkt. Een ander idee uit de koker van Bemboom was om pony’s met een wagentje aan toeristen te verhuren. De gemeente Ommen stak daar echter een stokje voor. Er kwam geen vergunning en geen Ponypark in Ommen. Daarom verhuisden de ideeën van Bemboom naar Slagharen waar zijn broer Henk Bemboom in 1963 van start ging met Ponypark Slagharen, het huidige Attractiepark Slagharen.

Tekst: Harry Woertink – Foto’s: collectie OudOmmen.nl

Plaats een reactie